Ескендір Хасанғалиев, Қазақстанның
халық әртісі, Мемлекеттік сыйлықтың ауреаты:
«Ескірмеген махаббат» – менің өмірімнің мәні
Айқын газеті
, 12.07.2007
Ескендір аға, өткен жыл
аяқталар тұста сіз ҚР мемлекеттік сыйлығының
лауреты атандыңыз, құтты болсын! Десек те, жұртшылықтың
«Есағаң мемсыйлықты әлдеқашан алуы керек-ті. Өйткені
көш кейін өнер табалдырығын аттаған жастар әлдеқашан
бұл сыйлықты иеленді. Сонда «халық сүйген әнші
әрі композитор ағамыз Ескендір Хасанғалиев бұл
сыйлықты не себепті алмай келген?» деген ой-пікірлер де айтылды.
Шын мәнінде, мұның қандай да бір себебі бар ма?
– Ең алдымен, менің өнерімді бағалай білген
сіздерге, халқыма үлкен рақмет! Мен өзі табиғатымнан
асыға қоймайтын адаммын. Өмірде шынын айту керек, тамыр-таныстықпен
барлық атақ-абыройды алып, содан соң есімі ұмыт қалатын
адамдар да болады. Мен өнерге халқым алдындағы үлкен
міндетім деп қараймын. Сондықтан да оған барынша
жауаптымын. Құдайға шүкір, кезінде 30 жасымда өнердегі
еңбегім үшін Қазақстанның Ленин комсомолы сыйлығының
лауреаты, одан соң 39 жасымда республикаға еңбегі сіңген
әртіс атандым. Одан соң, арада 5 жыл мерзімнен кейін, Қазақстанның
халық әртісі атағын алдым. Осылайша, мен бір белестен
екінші бір белеске «өрмелеп» шыға бердім. Әрине, түсін
түстеп, аты-жөндерін айтпай-ақ қояйын, бірақ
біздің қоғамда бір жылдың ішінде халық әртісі
атағын да, республика Мемлекеттік сыйлығын да алған «пысықай»
һәм иненің көзінен өткен әріптестерім
де жоқ емес.
– Бұған сіздің көзқарасыңыз қандай?
– Мен мұндай жағдайларды пендешілік дер едім. Бір жағынан
тоғышарлық деуге болар. Ал менің ұстанымым: сен өнер
адамысың ба? Мейлі атақ ал, алма, туған халқыңа
өз шығармаңды ұсынуға тиіссің. Сондықтан
да мен өз басым «Мемлекеттік сыйлықты кеш алдым» деп еш өкінбеймін.
Өйткені мемсыйлыққа ұсынатын басты сарапшы, ол –
халық. Өз басым, шынымды айтайын, күні бүгінге дейін
«маған атақ беріңіздер?» деп ешкімнің «есігін» ашқан
емеспін. Ондай әрекеттерге жаным қас. Халқым мені «Мемлекеттік
сыйлыққа лайық» деп тапты. Бұл үшін халқыма,
тәуелсіз еліме басымды иіп, рақмет айтамын!
– Ескендір аға, халық арасында «Хасанғалиев өзінің
«Ескірмеген махаббат» деген әнін әйелі Дарикоға арнап
жазыпты» деген пікір жиі айтылады. Егер шындығына келсек, сіздің
өнердегі бойтұмарыңызға айналған «Ескірмеген
махаббат» әні кімге арналды? Жоқ, әлде бұл әннің
ешкім білмейтін сыры бар ма?
– Мұндай пікірлерді оқта-текте өзімнің де құлағым
шалып қалып жүр. Жасыратын түгі жоқ, «Ескірмеген
махаббат» әні балаларымның анасы, өмірлік жарым Дарико Сопыжанқызына
арналған ән екені даусыз. Әйтеуір сұраған
екенсіз, халық біле жүрсін, аз-кем ғашық болу «тарихымнан»
сыр ашайын. «Қымызды кім ішпейді, қызға кім сөз салмайды»
демеуші ме еді, атам қазақ. Менің 1970 жылдары республикалық
комсомол комитетінің жолдамасымен Қарағанды қаласына
қызметке барғаным бар. Бұл – менің Қарағандыға
алғаш баруым. Сол жылы кеншілер қаласында «Гәкку» деген
ансамбльді ұйымдастырдым. Бірде үстімде ақ костюмім бар,
әндетіп тұрғанмын. Залға көз жүгіртсем,
кілең орыс ұлтының өкілдері. Содан олардың арасында
«қазақ ұлтының өкілдері жоқ па?» деген сыңаймен
залды барладым. Сөйтсем, тура сахнаның алдында көзі тостағандай
қазақтың бір қызы отыр екен. Денемнен құдды
бір электр тоғы жүріп өткендей болды, әлгі қыздың
сұлулығынан. Өйткені бұл менің сүр бойдақ
кезім болатын (күледі...). Ол кезде концертті ұйымдастыратын
адамды «бригадир» деп атайды. Сол бригадир жігітті шақырып алып:
«бауырым, анау көрерменнің арасында, сахнаның тура алдында
бота көз бір қыз отыр. Менің сол қызбен танысқым
келеді» дедім. Ол да бір пысықай жігіт екен. Бұйымтайымды екі
етпей орындайтынын айтты. Содан бір кезде «сіз сұраған қыз Қарағанды
облысына ғана емес, республикаға танымал сыйлы да құрметті
Әшляевтар әулетінің үлкен қызы, есімі Дарико
екен» деген ақпарды маған желдей есіп жеткізді. Жүрек
шіркін қойсын ба, танысып-біліскенше алқынып-жұлқынып
барады. Содан сол күні әлгі қызбен танысудың реті
келді. Сөйтсем, Дарико Мәскеудің медицина институында оқиды
екен. Ол өзінің жақында Мәскеуге сабаққа
аттанатынын айтып қалды. Ақыры ол Мәскеуге, мен Алматыға
оралдым. Кім біледі,.. егер менің Алматыдағы Урология
институтын басқаратын досым болмағанда, Дарико жеңгең
маған бұйырар ма еді, бұйырмас па еді? Бір күні әлгі
досыма бара қалсам, әңгіме арасында Мәскеуден бір
студент қыздың Урология институтына тәжірибе өткізуге
келгенін айтып қалғаны. Сипаттауына қарасам, құдды
Дариконың өзі сияқты. Мұны естіген жүрек
шіркінде маза болсын ба, тәйірі?! Алабұртып тыным таппады. Ақыры
мен досыма әлгі студент қызды көргім келетінін, оны танитынымды
айттым... Бір кезде аузын ақ дәкемен тұмшалаған бір қыз
келді, директордың қабылдау бөлмесіне. Менің екі көзім
әлгі қызда. Дауысы баяғы қызға ұқсайтын
сияқты. Бірақ өзіме-өзім сенбей тұрмын. Содан көз
жеткізу үшін «қарындас, мына дәкеңізді алыңызшы»,
– дедім ұят атаулыны жинап қойып. Маған кездескеніне
ол да қуанды ма, қайдам, (әйтеуір менің жүрегім
солай деп соғып тұр...) әлде, көңілімді қалдырғысы
келмеді ме, бір кезде аузын көмкерген дәкені шешіп алды. Осылайша,
студент қыздың баяғы Дарико екеніне көзім жетті. Сөйтіп,
менің Дарикоға деген махаббатым артқан үстіне арта түсті.
Міне, мен Дарико жеңгеңмен осылай танысып, үзіліп қала
жаздаған махаббат жібін қайта жалғадым.
Шындығына келсем, өзім «өмірлік жар болуға лайық»
деп таңдап, әрі сүйіп қосылған жан жарым Дарико
Сопыжанқызының менің күнделікті әрі шығармашылық
өмірімде үлкен еңбегі бар. Олай дейтінім, сүйген жарыңның
ойыңнан шығуы – бұл үлкен бақыт! Өйткені қарапайым
отбасында болсын, шығармашылық өсіп-өркендеуде
болсын, әйел адамның атқаратын рөлі айрықша әрі
көтеретін жүгі ауыр. Бұған қоса, өнер
адамының жары болу соншалықты оңай да емес. Мұны
айтып отырғаным, шығармашылық адамы үшін ең
алдымен бап керек. Халқымыз «бап шаба ма, бақ шаба ма?» деп
жайдан- жай айта салмаса керек. Мұндай жағдайды мен өз
басымнан өткізіп келе жатқан адаммын. Басымнан өткен бір оқиғаға
тоқталайын. Осыдан бірнеше жыл бұрын, дәлірек айтқанда,
2001 жылы қатты ауырып, қазақстандық дәрігерлердің
ақыл-кеңесімен Мәскеуде операция жасатуыма тура келді.
Сонда мен операциядан қорқып біраз жүрдім. Өйткені
мені «осы операциядан аман-есен ораламын ба, жоқ па?» деген уайым қатты
мазалады. Міне, содан қатты толғанысқа түстім. Сонда,
көкейімді бір әуен мазалап қоймады. Ақыры Мәскеуге
операцияға жүрерден бір күн бұрын Біржанымды ертіп, әнші-композитор
Мұрат Құсайыновтың студиясына барып, балам екеуіміз әлгі
әнді жазып кеттік. Жүрегім біртүрлі лүпілдеп, көзіме
жас алғаным да, әлі есімде. Дәл сол күні жазылған
ән осы «Ескірмеген махаббат» болатын. Құдайға шүкір,
күні бүгінге дейін халық аузында, жұрт ризашылықпен
орындап жүр. Жұртшылық бұл әннің кімге
арналғаны туралы өте дұрыс айтып жүр. Өйткені
мен «Ескірмеген махаббатты» Дәкең – Дарикоға жар ретінде,
Ана ретінде шынайы ниетпен жазғам. Бұл – жүрегімнің
тереңінен шыққан әндерімнің бірі. Неліктен десеңіз,
мен Мәскеудің Бурденко атындағы ауруханасында операциядан
соң ешқайда шықпай, 24 күн жатқанымда Дарико
күндіз-түні менің жанымда болып, аузыма су тамыза білді.
Сондықтан да мен Дәкеңе өз ризашылығымды басқа
әндерімді айтпағанның өзінде, осы «Ескірмеген махаббат»
әні арқылы жеткізуге тырыстым.
– «Басқа әндерімді айтпағанда» деп қалдыңыз...
Тағы да қандай әндеріңіз Дарикоға арналып еді?
– Байқаймын, бауырым, сен маған сырымды да, жырымды бір-ақ
айтқызайын деп отырсың-ау, сірә. Ешкімге айта қоймайтын
едім, қолқа салдың, айтайын. Менің Дарико жеңгеңе
арнаған әнімнің төресі алғашқы күннен
халық жылы қабылдаған «Әдемі-ау» әні десем, өтірік
болмас. Дәл осы «Әдемі-ауды» біздің махаббатымыздың
басы десем де болады... Содан соңғы «Айналайын», «Алғашқы
танго» деген әндерім де Дарико жеңгеңе деген махаббаттың
ризашылығынан туған әндер. «Алғашқы тангоның»
сөзін көрнекті ақын Тұманбай Молдағалиев
жазды. Кейде мен қалжыңдап: «менің мына партия мен комсомолға
арнап жазған әндерімнен басқасының бәрі өзіңе
арналған, жаным» – деп Дарико жеңгелеріңнің көңілін
көтеріп, маған деген махаббатын «жандырып» қоятыным да
бар.
– «Әкеге қарап ұл өсер» демекші, Біржанның әнші
болуына сіздің ықпалыңыз тиді ме? Жоқ, әлде өзінің
жүрек қалауы болды ма, әйтпесе ХХІ ғасырдың
мамандығы саналатын салалар жеткілікті ғой?..
– «Біржаным әнші болады-ау» деген ой менің үш ұйықтасам
түсіме де кірмейтін. Өйткені әнші болғанын неліктен
екен, іштей қаламайтынмын. Дегенмен ол алты жасынан бастап Әміре Қашаубаев
атындағы музыка мектебінің фортепьяно сыныбында және №12 қазақ
орта мектебінде қатар оқыды. Содан соң, Чайковский атындағы
музыка училищесін (қазіргі колледж) музыка теориясы мамандығы
бойынша бітіріп шықты. Мұнда Біржан қазақтың көрнекті
композиторы Мансұр Сағатовтан дәріс алды. Әлгі
училищені қызыл дипломмен бітірген соң, Мансұр ағасының
шақыруымен Құрманғазы атындағы консерваторияның
композиторлық бөліміне оқуға қабылданды. Оның
дипломдық жұмысы үлкен симфониялық оркестрге арналған
поэма болып шықты. Біржанның менен бір артықшылығы,
ол музыканың барлық жанрына бой ұрып жүр. Өйткені
ол – кәсіби музыкант. Біржанның инструментальдық
ансамбльдерге, смфониялық оркестрге арналған бірқатар шығармалары,
вилончель, фортепьяно аспаптарына жазған көптеген пьесалары бар.
Сондай-ақ ән де жазып жүр. Мысалы, «Мен ғашықпын»
деген әнін жұртшылық жылы қабылдады. Осыдан біраз бұрын
Біржанның осы «Мен ғашықпын» әніне клип түсірілді.
Екеуміздің арамыздағы бір ұқсастық па немесе
табиғи байланыс па, білмеймін, мысалы, мен сонау 60-жылдары алғаш
рет «Анаға сәлем» деген әнімді жаздым. Бір қызығы,
Біржанның тұңғыш әні де анаға арналған.
Ол ән – «Анашым» деп аталады. Міне, байқап тұрғаныңыздай,
Біржан да өзінің ән әлеміндегі әлқиссасын
өзінің анасына арнап жазды. Бұл, сірә, табиғи ұқсастық
болса керек. Балам республикалық «Шабыт» фестиваліне қатысып,
лауреат атанды. Сондай-ақ осыдан біраз жыл бұрын «Жаңа ғасырға
–жаңа ән» деген республикалық ән байқауы ұйымдастырылды.
Бір ерекшелігі, бұл байқауға ұсынылған 1 мыңнан
астам әннің аты да, авторлары да бүркеншік атпен берілді.
Ол жылдары Біржан Құрманғазы атындағы
консерваторияның соңғы курсында оқып жүрген болатын.
Сөйтіп, осы ән байқауында Біржанымның ақын ағасы
Мыңбай Рәштің сөзіне жазылған «Туған ел»
деген әні Бас жүлдені иемденді. Өткен жылы ол Қазақстан
Композиторлар одағының мүшелігіне қабылданды.
– Егер Біржан: «мен композитор немесе әнші болмаймын, басқа
мамандықты қалаймын», – десе, сіз оның бұл ұсынысын
қалай қабылдар едіңіз?
– Менің бала тәрбиесіндегі бір ерекшелігім деп айтайын, мен ешқашан
баланы бетінен қағып, оның мамандықты өз жүрек
қалауымен таңдауына қарсы келген емеспін. Себебі біз ХХІ ғасырда
өмір сүріп жатырмыз ғой. Ал бұл ғасырда «баланы
бағытынан тайдыру» дегеніңіз, ол оны тал түсте адастырумен
бірдей. Мысалы, Жапонияда ата-анасы баласын жастайынан «сен өскенде
ел басқарасың, президент боласың» деп арқасынан қағып
тәрбиелейді. Бұл, не, жапондардың нашарлығы ма? Жоқ!
Меніңше, бұл – баланы тәрбиелеудің ұлттық
жапондық тәсілі! Алысқа бармай-ақ, өз халқымызды
алсақ, біздің халқымыздың да бала тәрбиесінде
сонау ғасырлардан келе жатқан тамыры тереңде жатқан қағидалары
бар. Бүгінгі күні әр отбасы сол ізгі тәрбиелік дәстүрдің
ең озығын өз баласын тәрбиелеуде пайдалана білсе,
онда мұның еш сөкеттігі жоқ. Сондықтан да мен
Біржанды бетінен қақпай, еркін өсірдім. Осының нәтижесінде,
ол ізденгіш, өз мұрат-мақсатына жеткенше тер төгуге үйренді.
Бір ғана мысал, ол өз бетімен Алматыдағы Абай атындағы
Қазақ мемлекеттік университетінің заң факультетін де
ойдағыдай бітіріп шықты.
– «Бала бауыр етің» демекші, әрбір ата-ана өз ұл-қыздары
ержетіп өскен соң, ұлын ұяға, қызын қияға
қондырғысы келетіні анық. Демек, «жақсы жермен құда
болсам» деген арманның да қылаң беретіні бар. Сіздің құдаларыңыз
кім немесе қандай адамдармен құдандалы болғанды қалайсыз?
– Әзірге менің Біржаным бойдақ. Бірақ, құдайға
шүкір, Біржаннан үлкен Элико және Тоғжан есімді екі қызым
бар. Олар Астанада тұрады. Екеуі де тұрмыс құрған.
Олардан 3 жиеніміз бар. Бір құдамыз, Құрмаш деген
азамат, өкінішке қарай, ертерек қайтыс болып кетті. Өте
жақсы адам еді. Сыйластығымыз да айрықша-тын. Ал енді
Біржаным қандай келін түсіріп, кіммен құда болам, ол
бір құдайдың қолындағы нәрсе. Менің
білетінім, Біржан – «қаланың тікбақай баласы» деп айтуға
болмайтын, барынша қазақы қалыпта өсіп, ер жетіп
келе жатқан азамат. Өзіндік пайымдауы да талғамы да бар.
Сондықтан да мен ол өзінің сүйген жарын адаспай
табады деп сенемін.
– Ескендір аға, осы өзіміздің әнші және
композиторлардан өзіңіз кімді пір тұтасыз? Ақындар
жазған сөз мәтінінің де маңызы зор емес пе? Қазақ
музыка өнері, әсіресе қай кезеңде барынша дамыды деп
айта аласыз?..
– Өте орынды айтып отырсыз. Мен жеке өз басым, мұндай «қоймалжың»
әрекеттерді қаламаймын әрі түсінбеймін де. Осы жағынан
алғанда қайсыбір бауырларымның мұндай әрекеттеріне
«қарным» ашады. Өйткені кейінгі толқын әнші-композиторлардың
әттеген-айы өте көп. Өзімді мысалға келтіре
отырып айтайын. Мен Құрманғазы атындағы консерваторияда
әншілікті оқыған адаммын, Композиторлар одағының
мүшесімін. Сондықтан да менің ән айтуға да, ән
жазуға да толық құқым бар. Бұған қоса,
мен кәсіби әншімін.
35 жыл бойы Қазақ радиосында әнші болып істеген адаммын.
Бір ерекшелігім, өз әндерімді де, басқа композиторлардың
да әндерін айтып жүрмін. Ал екінші кәсібім – композиторлық.
Қаншама қиындықтар болса да, осы екі мамандығымды темірқазықтай
ұстанудамын. Қиындықтар демекші, жастау кезімде менің
тұрғыластарым, «Ескендір композитор емес, әнші ғой»,
«әнші емес, композитор ғой» деп сан-саққа «жүгіртіп»
те жүрді. Маған сол көрермендеріме өзімнің кім
екенімді мойындатуым керек болды. Құдайға шүкір, қазір
кімнің кім екенін жұртшылық толық мойындады. Ал енді
кәдуілгі көркемөнерпаздар үйірмесінің
талабынан аспайтын дауысымен ән айтып, «ой, мен әншімін» деп
кеуде керетін іні-қарындастарыма ренжимін. Салыстырмалы түрде
айтайын, 1960-70- жылдарды қазақ музыка өнеріндегі «Алтын
уақыт» деп айтуға болады. Дәл осы жылдары қазақ
даласында Әбілахат аға Еспаев бастаған, Шәмші Қалдаяқов,
Нұрғиса Тілендиев, Әсет Бейсеуов сынды бірқатар тума
талант композиторлар тобы «өмірге» келді. Бір ерекшелігі, бұл ағаларымның
барлығы көп жағдайда өздеріне композиторлықты
серік етті және қазақ өнері үшін қайталанбас
алтын қазыналарды берді. Меніңше, дәл осы кезең қазақ
мәдениеті, оның ішінде, қазақ музыка өнерінің
шарықтау шегі болды. Тағы бір ерекшелігі, дәл сол тұста
тыңдаушылар да мықты еді. Біздің буындағы
композиторлар талғамсыз сөзге ән жазудан аулақ болды.
Ол – ол ма, әрбір композитор әнінің әуеніне ғана
емес, мәтініне де айрықша назар аударды. Біздің бағымызға
қарай, ол кезде әнге сөз жазатын ақындарымыз да
кілең мықты, табиғатынан тума таланттар болды. Олардың
арасында Тұманбай, Қадыр, Сағи, Бәкір Тәжібаев,
Нұрсұлтан Әлімқұлов секілді көптеген
асыл азаматтар бар. Мүмкін, еліміздің сол кездегі бақыты
болған шығар, дәл осы өнер тарландары. Қазір
бір қуантатыны, үшінші буын әншілер біздің сол кездегі
әндерімізді бойтұмардай ұстанып, қайтадан айта
бастады. Себебі халықтың құлағына сіңіп
кетті, ол әндер. Өйткені онда халықтық негіз жатыр.
Мен өз басым ауыл баласымын, халық әндерін жаныма барынша
сіңіріп өстім. Ал жастайыңнан жүрекке сіңген
әуенді өшіру әсте мүмкін емес. Өйткені оның
тамыры тереңде. Ал кәсіби білімім сол алтын қазынаны
заман талабына сай байыта түсті.
– Өзіңіз тілге тиек еткен халықтық әндердің
нақышы мен әуені, белгісі қазіргі әндерден тіпті жоғалып
барады. Мұның себебі неде?
– Оның себебі, біріншіден, қазіргі біздің жас әншілер
болсын, композиторлар болсын, негізінен басым көпшілігі қаладан
шыққан балалар. Сондықтан да мен өз басым «олардың
халықтық музыкаға бірден енуі мүмкін емес» деп
санаймын. Әрине, олар кез келген халық әнін нота арқылы
орындауы мүмкін, бірақ дәл сол ән-әуенге бүкіл
жан дүниесімен еніп кетеді деп айту қиын. Екіншіден, ежелден «әу»
деп ән айтпайтын, бір ауыз өлең жазбайтын қазақ
жоқ. Әрбір қазақ баласы домбыра шертеді. Бұл –
біздің қанымызға сіңген қасиет. Кейінгі жастарға
айтар ағалық ақылым, соның барлығын ысырып қойып,
сахнаға шыға салып «мен әншімін» деу ұят болады. Мен
осы жағынан қазіргі кейбір жастарға таңғаламын.
Мысалы, мен журналист атқаратын шаруаны атқара алмаймын, оған
менің талантым жетпейді. Яғни ол құдайдың
берген табиғи таланты, ал оны дамыту – сол адамның міндеті. Мұны
айтып отырғаным, кейбір жастарымыздың болмай-толмай жатып «мен әншімін,
мен композитормын» деп кеуде кере мақтанатыны бар. Бірақ олар өзінің
әншілік алымы қандай, композиторлық қарымы қандай
оны тіпті де есепке алмайды. Сондықтан да нақты өмірде
ондай адамдар күлді-бадам дүниелерді насихаттап, әлек
болып жүреді. Ал кімнің асыл, кімнің жасық екенін
ойлы көрермен мен шынайы тыңдарман ешкім айтпай-ақ, парықтап
алады. «Менің жүрегім осылай дейді. Кейінгі іні-қарындастарым
да осылай ұқсын» дегім келеді. Мақтанғаным емес, мен
алғашқы әнім «Мереке күніңмен...» деп
басталатын «Анаға сәлемді» осыдан 46 жыл бұрын жазыппын. Ол
ән әлі күнге дейін халықтың аузында, ескірген
жоқ. Мен үшін бұдан үлкен бақыт жоқ!
Әңгімелескен
Жомарт МОЛДАХМЕТҰЛЫ
|